بازاریابی ورزشی، استفاده از مفاهیم بازاریابی برای ارائهی محصولات و خدمات ورزشی است. این روش را برای بازاریابی محصولات غیرورزشی، از طریق مفاهیم و رویدادهای مرتبط با ورزش هم به کار میبرند.
در بازاریابی ورزشی دو مفهوم اساسی داریم، مفهوم اول، استفاده از روشهای بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات ورزشی، و مفهوم دوم، بازاریابی محصولات غیرورزشی از طریق ورزش است. مثل سایر روشهای بازاریابی، بازاریابی ورزشی هم به دنبال تشخیص و برآورده کردن نیازها و خواستههای مصرفکننده است و برای رسیدن به این هدف، خدمات و محصولات مرتبط با ورزش به مصرفکننده ارائه میشود. با این روش، برخلاف بازاریابی معمولی میتوان مشتری را به استفاده از محصولات و خدمات غیر ورزشی هم تشویق کرد.
درک این مفهوم ضروری است که بازاریابی ورزشی به معنی بازاریابی محصولات ورزشی و همچنین استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای بازاریابی سایر محصولات و خدمات است. شناخت این دو جنبه از بازاریابی ورزشی نقش مهمی در درک شیوههای متنوع استفاده از ورزش دارد. با این حال، مشکل این است که این دو بعد، بیشتر روی بخش فروش بازاریابی ورزشی تأکید میکنند. قبل از هر اقدامی باید تحلیل و آنالیزی طولانی و راهبردی صورت گیرد و مشخص شود مشتریان ورزش به دنبال چه هستند و بهترین راه ارائهی آن به مشتریان کدام است. در نتیجه، بازاریابی ورزشی را باید مجموعهای شامل برنامهریزی و انجام فعالیتهایی مربوط به تحویل محصول و خدمت ورزشی به مشتری دانست.
محصول و خدمات ورزشی باید قبل از فروش، جایی در ذهن مشتری داشته باشند، پس مشتری باید از وجود آن محصول یا خدمات آگاه باشد و به نحوی نسبت به آن واکنش نشان داده باشد. فرایندی که طی آن واکنش و پاسخ مشتری به دست میآید، برندینگ» نام دارد و هنگامی که برندی ورزشی در ذهن مشتری جا بگیرد، آن برند موقعیت خود را تثبیت کرده است.
نتیجهی برندینگِ خوب و کسب جایگاه مستحکم در بازار فقط معاملهای خوب نیست. به عبارت دیگر، بازاریابی ورزشی نشاندهندهی رابطهای مداوم بین برند ورزشی و مصرفکنندهی آن است.
ورزشی ,بازاریابی ,محصولات ,خدمات ,ورزش ,استفاده ,بازاریابی ورزشی ,و خدمات ,استفاده از ,محصولات و ,بازاریابی محصولات
درباره این سایت